درحال بارگذاری...

بیماری آتشک سیب و راه‌های کنترل آن

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

بیماری آتشک سیب و راه‌های کنترل آن


بیماری آتشک سیب و راه‌های کنترل آن

بیماری آتشک سیب یکی از مهمترین آفات و بیماری‌های درخت سیب می‌باشد. خسارت‌های این بیماری قابل مقایسه با هیچ یک از بیماری‌های دیگر نبوده و خسارت وارده بر محصولات باغی در برخی سال‌ها غیر قابل جبران می‌باشد.


علائم بیماری آتشک سیب

علائم بیماری معمولاً در اوایل بهار در گل‌ها ظاهر می‌شود. روی گل‌ها علائم آبسوخته دیده شده و بعد از پژمرده شدن، به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند. علائم بیماری سپس روی برگ‌های اطراف گل آذین و نوک شاخه‌های جوان ظاهر می‌شود. بیماری آتشک سیب به سرعت از محل آلودگی گل‌ها توسعه پیدا کرده و موجب مرگ سرشاخه‌های جوان می‌گردد.

روی شاخه‌های آلوده، شانکر ایجاد شده، پوست شاخه‌ها فرو رفته و رنگ آنها تیره می‌شود. حاشیه بخش‌های آلوده ممکن است ترک بردارد. اگر لایه خارجی پوست شاخه‌ها در محل شانکر‌های تازه و فعال با چاقو بریده و برداشته شود، رگه‌های متمایل به قرمز در آنها دیده می‌شود که وجه تمایز این بیماری با آسیب سرما و دمای پایین است.

قسمت‌های انتهایی شاخه حالت عصا به خود گرفته و خمیده می‌شود. در این مرحله از بیماری، ممکن است تراوشات باکتریایی به صورت قطراتی روی شاخه‌های آلوده ظاهر شوند.

این تراوشات که حاوی میلیونها باکتری هستند ابتدا شیری رنگ بوده، سپس به رنگ کهربایی متمایل به قهوه‌ای در می‌آیند. این باکتری‌ها توسط حشرات، پرندگان، انسان، باد و باران به درختان سالم منتقل می‌شوند.

روی برگ علائم بیماری آتشک سیب به صورت لکه‌های سیاه در طول رگبرگ اصلی و رگبرگ جانبی دیده می‌شود. برگ‌ها به مرور قهوه‌ای و چروکیده شده و مدتها روی شاخه آلوده باقی می‌مانند. در این زمان باغ حالت آتش‌ گرفتگی به خود می‌گیرد.

چنانچه روی شاخه‌های آلوده میوه‌ای تشکیل شود، کوچک باقیمانده، چروکیده، چرمی و سیاه می‌شود. در هوای مرطوب روی میوه‌های آلوده، قطره‌های شیرابه فراوان ترشح می‌شود که در آغاز شیری رنگ بوده، به مرور قهوه‌ای شده و پس از خشکیدن براق می‌شوند.

سمپاشی درختان بلافاصله بعد از هرس و یا پس از وقوع باران شدید، تگرگ، طوفان و هر عامل تنش‌زای دیگر برای پیشگیری از بیماری آتشک سیب باید انجام گیرد .

با استفاده از "پهپاد کشاورزی سیرنگ" این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره: 09925482920 تماس بگیرید.

 


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


درخت سیب سم باغ سمپاشی کشاورزی سیرنگ بیماری آتشک سیب

این مطالب را هم بخوانید!

۶ باور اشتباه در کشاورزی

در این مقاله به ۶ باور اشتباه در کشاورزی اشاره خواهیم کرد

ادامه مطلب »

پیشگیری از خطرات احتمالی با اس...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

مبارزه با تریپس

تریپس به گروهی از حشرات از راسته‌ی Thysanoptera گفته می شود که بر روی طیف وسیعی از بوته های گیاهی خسارت ایجاد می کند. در کشور ما نیز خسارات ناشی از این آفت در کشت های فضای باز و هم گلخانه ای گریبان گیر بسیاری از کشاورزان و باغداران شده است. آفت تریپس مشکلات زیادی را از نظر کمیت و کیفیت برای محصولات...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116